De kracht van verhalen

Iedereen is bekend met de kracht van verhalen. We zijn opgegroeid met verhalen; waargebeurde vertellingen van onze ouders en grootouders, de sprookjes van Grimm of Andersen, verzinsels van vriendjes of vriendinnetjes. Aan elk van deze verhalen hebben wij een betekenis gegeven. Of heeft de verteller zíjn betekenis van het verhaal met je gedeeld. De lessen van deze verhalen vormen een handleiding voor het leven, die we meenemen in onze rugzak; ze hebben ons iets geleerd.

Verhalen vertellen een waarheid
Van nieuwe gebeurtenissen maak je zelf weer een verhaal. Jouw eigen verhaal. Vermengd met de gereconstrueerde verhalen die je hebt opgebouwd op basis van je herinneringen. De nieuwe gebeurtenis voegt iets toe aan jouw beeld van de werkelijkheid. Met verhalen kun je de gebeurtenissen duiden, ze aan elkaar knopen zodat er een logische samenhang ontstaat. En daarmee geef je gebeurtenissen betekenis. Alles wat jij vertelt, staat uiteindelijk ten dienste van de betekenis die je er mee wilt overbrengen. En dat is een heel krachtige eigenschap van verhalen. Verhalen vertellen een waarheid. De waarheid vanuit een bepaalde invalshoek bekeken met de betekenis die er voor de verteller bij hoort. En niet alleen de waarheid van de verteller, maar ook de waarheid van ieder van ons die luistert. En al die waarheden zijn waar.

Verhalen geven toegang tot het onvoorstelbare
Als al die verhalen dezelfde werkelijkheid beschrijven, terwijl die er toch zo verschillend uitziet, dan kan het niet anders dan dat je met verhalen ook werkelijkheden kunt creëren. Werkelijkheden die nog waar moeten worden, werkelijkheden die er nu nog niet zijn. Alle werkelijkheden worden namelijk eerst gedroomd, en dan geleefd. Het zijn verhalen die ons toegang geven tot het onvoorstelbare. Ook dat is de kracht van verhalen.

Verhalen raken en verbinden
Storytelling is veel meer dan verhalen vertellen. Het is verhalen láten vertellen, verhalen verzamelen en verhalen vormen. Wanneer je storytelling inzet in je organisatie, dan werk je met echte verhalen van echte mensen. Verhalen die concreet maken wat abstract is, die raken aan emoties en dus de kracht hebben om de luisteraar te raken en de persoonlijke verbindingen te laten zien. Storytelling helpt om een betekenisvolle dialoog op gang te brengen. Het uitwisselen van verhalen helpt om gezamenlijke waardes te ontdekken, geeft inzicht in de identiteit van de organisatie en overbrugt de kloof.